Forma1 autó, Ferrari
Sporttörténelem

Forma1 történelem

A Forma1 kezdetei a XX. század első éveiig vezethetőek vissza. Franciaországba. 1906-ban rendezték meg az első grand prix-t, amelyet a magyar Szisz Ferenc vezette Renault nyert meg.

Már az 1930-as években felmerült az ötlet, hogy világbajnokságot szervezzenek, de a világháború miatt csak 1947-ben kerülhetett sor arra, hogy összefoglalják a csúcskategória műszaki előírásait, ez lett a Forma1, aminek legelső futamát Silverstone-ban rendezték meg 1950-ben.
Ebben az időben nemcsak az újabb technológiák, hanem még a háború előtti technikák és versenyzők is jelen voltak.

1977-ben lépett be a Forma1-be a Renault, mely 1000 lóerő feletti turbómotorjaival új szeleket hozott a száguldó cirkuszba. A turbómotorok kora 1989-ben ér véget, ugyanis ekkor betiltották a használatukat a Forma-1-ben.

A Forma1 specialitásai

A Formula 1-es versenyeket zárt, szilárd burkolatú, külön erre a célra épített pályákon tartják. Egyes helyszíneket részben vagy egészben országúton, városi utcákon, parkokban, ritkán repülőterek kifutópályáján jelölik ki. Az országúti pályák jellemző képviselője Spa-Francorchamps, aminek egy részét közútként is használták egészen 2007-ig, aminek esetében a buszmegálló-sikán átépítésével már a pálya egyik részét sem használják közútként.

A leghíresebb városi pálya monacói, ahol 1955 óta minden évben rendeznek Formula1-es nagydíjat.

Az osztrák nagydíj zeltwegi, 1964-es futama a kevés repülőtéren tartott versenyek egyike.

Több országban – köztük hazánkban is – különálló versenypályát hoztak létre a versenyek megrendezésére.

Az első állandó, de ma már nem üzemelő pálya 1907-ben épült Angliában, Brooklandsben, London délnyugati részén. A legrégibb, ma is működő épített versenypályát, az Indianapolis Motor Speedwayt 1909-ben adták át az Egyesült Államokban.

2008-ban a szingapúri nagydíj volt a sportág első éjszakai versenye.

A 2010-es években kezdték a használható gumikat szabályozni, ezzel izgalmasabbá tették a Forma 1 csapatok kiállási technikázását.

Az F1 aranykorának az 1980-as évek tekinthetőek, amikor Nelson Piquet, Alain Prost, Nigel Mansell, Ayrton Senna versenyzett a népszerű Forma 1 csapatok, a McLaren, a Lotus, a Williams és a Brabham felturbózott autóival.

A 90-es években a Forma-1 versenyzők újabb generációja vált sztárrá, Michael Schumacher, Damon Hill, Mika Häkkinen versenyzett a csúcskategóriás autókban.

A Safety Cart, azaz a biztonsági autót először 1992-ben vetették be, a Brit Nagydíjon.

A Forma1 tragédiái

A Forma-1 történetében a mai napig a legtragikusabb versenyhétvégeként tartják számon az 1994-es San Marinó-i Nagydíjat, és ezen a biztonsági autó sem segíthetett. Rubens Barrichello már a pénteki szabadedzésen súlyos balesetet szenvedett, szombaton pedig Roland Ratzenberger csapódott 314,9 km/h-s sebességgel a betonfalnak, és nem élte túl a balesetet. A szervezők ugyanis a pénteki halálesetet követően sem fújták le a futamot, amelyen a legendás brazil pilóta, Ayrton Senna is a betonfalnak csapódott, majd a baleset következtében, a bolognai kórházban ő is belehalt a sérüléseibe.

Konstruktőrök világbajnoksága és az uralkodók

1999-ben a Ferrari nyerte el a konstruktőri bajnoki címet, ekkor újabb korszak kezdődött a Forma 1-ben.
Az olasz csapat uralta a 2000-es évek elejét, Schumacher öt éven keresztül sorozatban gyűjtötte be a bajnoki címet.

2002-ben olyan szabályokat hoztak, melyek szigorították azt, hogy milyen direkt utasításokat adhatnak a csapatfőnökök, ezek direkt módon nem befolyásolhatják a verseny alakulását.

2005-2006-ban Fernando Alonso törte meg a Ferrari sorozatát a Renault színeiben.

Alonso napjainkban versenyez, de a Forma1-es versenyzők újabb generációja teszi népszerűvé ezt a sportágat, Jenson Button, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberg és Daniel Ricciardo szeli a köröket a megrendezésre kerülő nagydíjakon, népszerűsítve az általuk képviselt Forma 1 csapatokat.

Vélemény, hozzászólás?